Anne Frank Stichting: Een nieuwe generatie

Anne Frank Stichting: Een nieuwe generatie

Op 3 mei 1960 opende het Anne Frank Huis officieel zijn deuren als museum en in dat eerste jaar bezochten 9.000 mensen het huis. Nu ontvangt het meer dan 1,2 miljoen bezoekers per jaar. Maar dat is niet het enige belangrijke verschil tussen toen en nu. In 2015 is het zeventig jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog eindigde. Deze oorlog wordt daardoor voor veel jongeren een onderdeel van de schoolboekengeschiedenis en Anne Frank dreigt meer een icoon te worden dan een venster op de verschrikkelijke gebeurtenissen van de Shoah.

Deze ontwikkelingen vragen om een herbezinning op het museale concept en de permanente tentoonstelling. Voor een goed begrip van de onderduik is kennis van het grote verhaal essentieel. Daarom wil het museum een nieuwe opstelling realiseren die de grote geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging en het verhaal van de onderduikers op een nieuwe manier vertelt. Waar de bezoeker nu voornamelijk leert over de lotgevallen van de familie Frank en de andere betrokkenen, zullen bezoekers straks de deur uitlopen met dit verhaal en de aanleiding daartoe: het grotere verhaal van de Tweede Wereldoorlog. 

Zo’n ingreep is in het drukbezochte huis een hele uitdaging. Het museum zal dit project vanzelfsprekend uitvoeren zonder de deuren te sluiten. Dit extra project in Nederlands grootste en meest bekende icoon van deze oorlogsgeschiedenis laat zien dat het Anne Frank Huis anticipeert op ontwikkelingen. De BankGiro Loterij draagt graag bij aan deze heroriëntatie met deze extra projectbijdrage.

Nieuws over onze partners

  • Armin van Buuren in het Van Gogh Museum

    De wereldberoemde DJ gaf een eenmalig optreden op deze unieke locatie.

    Lees meer

Tel
020 - 556 71 05
Web
www.annefrank.org
Adres
Prinsengracht 263-267
1016 GV Amsterdam

Twitter @annefrankhouse

Algemene bijdrage 2014
€ 910.000,-