Jaarverslag 2014 van de BankGiro Loterij

Dankzij onze deelnemers steunde de BankGiro Loterij in 2014 met ruim 62.5 miljoen euro 66 culturele instellingen. Daarnaast reikten we in 2014 in totaal 2.378.789 prijzen uit aan winnaars. In het afgelopen jaar hebben we een start gemaakt met de nieuwe invulling van de BankGiro Loterij die we samen met onze culturele partners vorm gaan geven. Want cultuur gaan we vieren. Het jaarverslag geeft je een overzicht van alle instellingen, prijzen en ontwikkelingen van het afgelopen jaar. Bekijk en lees er hieronder meer over!

Het jaar 2014 in het kort

Wat is er bereikt?

In 2014 steunde de BankGiro Loterij 66 instellingen die actief zijn op het terrein van cultuur en behoud van cultureel erfgoed. Hier stellen we deze culturele instellingen aan u voor.

Prijzenregen

Maandelijks zijn er in de BankGiro Loterij ongeveer 195.000 prijzen te winnen: geldprijzen, prijzen in natura en vele cultuurprijzen. Elke maand is er een hoofdprijs van 25.000 euro. In totaal reikten we 2.378.789 prijzen uit in 2014. Lees er meer over

Bijdrage aan de samenleving

De rol van de BankGiro Loterij, onderdeel van de Goede Doelen Loterijen, is groter dan alleen het geld dat wij verdelen over winnaars en culturele instellingen. Impactonderzoek van adviesbureau Stewart Redqueen wijst uit dat onze activiteiten en schenkingen extra banen en belastinginkomsten opleveren. Lees meer

Het Goed Geld Gala

Elk jaar organiseert de BankGiro Loterij het Goed Geld Gala, een gelegenheid waarop we bekend maken hoeveel de deelnemers het afgelopen jaar bijeen hebben gebracht voor culturele instellingen. Van de totale inleg gaat 50 procent naar de culturele organisaties, de andere helft is bestemd voor de prijzenpot en het organiseren van de loterij. Hoe het geld in 2014 is verdeeld lees je hier.

Op weg naar een nieuwe BankGiro Loterij

Sinds 2002 heeft de loterij zich ontwikkeld tot dé cultuurloterij van Nederland. Tot nu toe konden wij dankzij onze deelnemers meer dan 725 miljoen euro schenken aan cultuur en het behoud van cultureel erfgoed. Om onze bijdrage ook in de komende jaren te kunnen blijven voortzetten, gaan we aan onze deelnemers, samen met onze culturele partners, exclusieve en onvergetelijke culturele belevenissen aanbieden. Want ‘cultuur gaan we vieren’. Lees hier meer

Heropening Mauritshuis

Op 27 juni heropent koning Willem-Alexander het gerenoveerde museum. Met veel spektakel en muziek wordt Vermeers wereldberoemde schilderij ‘Meisje met de parel’ verwelkomd bij zijn terugkeer naar ‘huis’. De koning opent de poort en krijgt daarna een rondleiding door het uitgebreide museum. Ook honderd winnaars van de BankGiro Loterij krijgen een vipontvangst in het museum. Lees hier meer

Hoe werven en informeren wij?

Om zo veel mogelijk geld voor cultuur te genereren doen wij aan werving. Tegelijkertijd willen wij onze deelnemers zo goed mogelijk informeren over de culturele initiatieven. Samenwerking is de sleutel om deze doelen te realiseren. Lees hier meer

Cijfers van de BankGiro Loterij over 2014

Over de opbrengst van de BankGiro Loterij, de afdracht aan culturele organisaties, prijzen en kosten lees je hier meer.

Maatschappelijk ondernemen is Planet First!

Met onze loterij werven wij fondsen voor het creëren van een betere wereld. Dat doen we niet alleen met onze bijdragen aan goededoelenorganisaties, maar passen het ook toe in onze bedrijfsvoering.

Derde private weldoener van de wereld

Dankzij haar deelnemers hebben de Goede Doelen Loterijen al meer dan 4,4 miljard euro aan goededoelenorganisaties kunnen geven. Lees meer over de loterijen in Zweden en Groot Brittanië in het internationale verslag.