Winnaars en Ilse deLange in Het Rijksmuseum Winnaars en Ilse deLange in Het Rijksmuseum

Over de BankGiro Loterij

Cultuur verbindt, inspireert en verrijkt en vertelt het verhaal over waar wij (als Nederlanders) vandaan komen. Cultuur is echter ook kwetsbaar en verdient bescherming, zodat wij en toekomstige generaties ervan kunnen blijven genieten. 

De BankGiro Loterij kon dankzij haar deelnemers uit de inleg in 2015 ruim € 62,8 miljoen euro bijdragen aan cultuur in Nederland. Twee derde van dat bedrag gaat naar musea, molens en monumenten, zoals het Rijksmuseum, de Hermitage Amsterdam, Vereniging de Hollandsche Molen en het Fries Museum. Een derde gaat naar organisaties, zoals het Prins Bernhard Cultuurfonds en het BankGiro Loterij Fonds, die op hun beurt podiumkunsten, beeldende kunst, festivals, cultuurprojecten en concerten ondersteunen.

Missie

De BankGiro Loterij is de cultuurloterij van Nederland. We steunen culturele organisaties die werken aan cultuur en behoud van cultureel erfgoed en werven fondsen om hun activiteiten te ondersteunen. Daarnaast geven wij bekendheid aan hun werk.

Over de Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij, VriendenLoterij & Novamedia ›

Loterij zonder winstoogmerk

De BankGiro Loterij is door de Belastingdienst voorzien van de status: Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Een onderneming verkrijgt de ANBI status als zij aan strikte voorwaarden voldoet. Bijvoorbeeld het werken zonder winstoogmerk en de eis dat een instelling zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen belang.

Organogram

Lees meer over de directieleden van de BankGiro Loterij.

Historie BankGiro Loterij

De BankGiro Loterij is al vanaf 1961 actief. De opbrengst was destijds bestemd voor doelen op het gebied van volksgezondheid, welzijn en cultuur.

Tot en met 2001 bedroeg de inleg van de BankGiro Loterij ongeveer 66 miljoen euro per jaar. De afdracht van circa 40 miljoen euro werd volledig verdeeld onder de vijf vaste beneficiënten van de loterij die als participant binnen de Algemene Loterij Nederland (ALN) ook medevergunninghouder waren. In het najaar van 2002 sloot de BankGiro Loterij zich aan bij de Nationale Postcode Loterij en de toenmalige Sponsor Bingo Loterij (vanaf 2011 de VriendenLoterij). Vanaf dat moment zijn de drie goededoelenloterijen in Nederland met elkaar verbonden binnen de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V. Sinds 2002 heeft de BankGiro Loterij 294 miljoen euro uitgekeerd aan haar beneficiënten.

Biografieën Managing Directors

  • Marieke van Schaik

    Managing Director van de BankGiro Loterij

    Na het afronden van haar studie Internationale Betrekkingen begint Marieke van Schaik (1970) haar carrière in 1995 als Project Manager bij Stichting DOEN. In 1999 maakt zij de overstap naar de Nationale Postcode Loterij, waar ze aan de slag gaat in verschillende functies op de afdeling Goede Doelen, om vervolgens in 2006 door te groeien tot hoofd van deze afdeling. In deze functie staat zij onder meer aan de wieg van de jaarlijkse internationale wedstrijd onder sociale innovators en -entrepreneurs; de Postcode Lottery Green Challenge. In 2009 wordt zij benoemd tot Managing Director. Marieke van Schaik is voorzitter van de Managing Directors en verantwoordelijk voor de afdelingen Politiek & Vergunningen, Goede Doelen, Ledenservice, Huisvesting, P&O en In- en Externe Communicatie. Zij is adviseur van The Elders Foundation en de Roosevelt Foundation en bestuurslid van het Foundation Center.

    Biografie Marieke van Schaik
  • Imme Rog

    Managing Director van de BankGiro Loterij

    Na afronding van haar studie Moderne Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam, start Imme Rog (1967) haar loopbaan in 1996 in de televisiewereld als accountmanager bij het NOB/Dutchview. In 2000 maakt zij de overstap naar de Goede Doelen Loterijen, waar ze na een korte periode als marketing manager bij de Sponsor Bingo Loterij (nu VriendenLoterij) doorgroeit via de functie Hoofd TV en Internet naar Media Director, later gevolgd door adjunct Managing Director. In 2009 wordt Imme benoemd tot Managing Director. In deze functie is zij verantwoordelijk voor de marketing van de Nationale Postcode Loterij en de VriendenLoterij en de afdelingen Televisie & Evenementen, Behoud & Intelligence/Marketing Services en de afdeling Creatie.

    In 2011 wordt Imme Rog voor haar marketinginspanningen beloond met de titel ‘Marketeer of the Year’. Zij wint de prestigieuze titel omdat: “ze van de drie loterijen geoliede marketingmachines heeft weten te maken. Met een strategie gericht op innovatie, efficiency en op de marketingmix als geheel is het haar gelukt om uitmuntende resultaten te behalen in een dalende markt”, aldus het juryrapport. Sinds januari 2015 is Imme Rog voorzitter van Sire (Stichting Ideële Reclame), waarvan zij sinds 2014 bestuurslid is.

    Biografie Imme Rog
  • Michiel Verboven

    Managing Director van de BankGiro Loterij.

    Na de Haarlem Business School, begint Michiel Verboven (1976) in 2000 bij Endemol als account manager. Daar leert hij ook de Goede Doelen Loterijen kennen, waar hij in 2002 als Marketing Medewerker Sponsor Bingo Loterij(nu VriendenLoterij) aan de slag gaat. De functies Hoofd Marketing Sponsor Bingo Loterij in 2007 en drie jaar later Hoofd Marketing & Internet Nationale Postcode Loterij volgen. In 2013 verruilt hij deze functie voor die van Managing Director Goede Doelen Loterijen. Michiel Verboven is in zijn functie verantwoordelijk voor de marketing van de BankGiro Loterij en de afdelingen Dataservice, Financiën, Online Marketing Innovatie voor de drie loterijen en Juridische Zaken. De Loterijen ‘future-proof’ maken en houden is een belangrijk speerpunt in zijn takenpakket en een intrinsieke motivatie.

    Biografie Michiel Verboven

Contact

BankGiro Loterij
Van Eeghenstraat 70
1071 GK 
Amsterdam
Tel: 0900 - 300 1600 (€ 0,50 per gesprek)