Vrijetijdsbeleving van Nederlanders

Natuurbezoek nummer 1 vrijetijdsbesteding Nederlander

Grootste ergernis tijdens uitstapje: dure entree en asociale mensen

25 juli 2018 - Wandelen of fietsen in de natuur is het favoriete uitstapje van de Nederlander. Dat geeft 41% van de Nederlanders aan. Ook een dierentuin of bioscoopbezoek blijken populaire vrijetijdsbestedingen. Bij 18- tot 25-jarigen staat een dagje naar een stad op nummer 1 (40%), gevolgd door het bezoeken van een concert of festival (37%).

Zo blijkt uit het tweejaarlijkse vrijetijds- en cultuuronderzoek in opdracht van de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland. Aan het onderzoek, uitgevoerd door Motivaction, deden 1.884 mensen tussen de 18 en 75 jaar mee.

In 2016 ergerde nog 26% van de Nederlanders zich aan asociale mensen tijdens een uitstapje. Dit blijkt anno 2018, met 41%, een grotere bron van ergernis geworden. Ook vieze toiletten worden in 2018 vaker genoemd als ergernis. Het zijn vooral de vrouwen die zich hieraan storen. De grootste ergernis is een hoge entreeprijs (45%). Ook drukte staat in de top 3 (41%) van meest voorkomende ergernissen tijdens een uitstapje.

Inwoners Noord-Holland geven het meest uit

Gemiddeld geven Nederlanders per jaar 416 euro uit aan uitstapjes. Inwoners van Noord-Holland geven jaarlijks het meeste geld uit (639 euro). Inwoners van Gelderland geven jaarlijks het minst uit (313 euro). Het meeste geld gaat naar het gebruik van horeca (40%) en entreegeld (36%).

Op de planning deze zomervakantie

De Nederlander is van plan om deze zomer een dagje uit te gaan naar een andere stad (57%), een natuurgebied te bezoeken (52%), te winkelen (41%) en naar het zwembad of strand te gaan (39%). 32% van de 65-plussers is van plan een museum te bezoeken deze zomer terwijl slechts 15% van de 25- tot 35-jarigen dit van plan is.

We willen er meer op uit

Nederlanders maken gemiddeld dertien uitstapjes per jaar, maar het liefst zou men twintig uitstapjes per jaar maken. De belangrijkste redenen om minder uitstapjes te maken zijn de kosten (60%) en tijdgebrek (55%). De groep die de meeste uitjes maakt zijn 18- tot 25-jarigen met een gemiddelde van twintig uitstapjes. Dit vinden zij niet genoeg, het liefst maken ze 32 uitstapjes per jaar.

Limburgers het meest trots op de uitjes in hun provincie

Van de Nederlanders is 84% tevreden of heel tevreden met het aanbod van uitstapjes in Nederland. Inwoners van Noord-Brabant (73%) en Gelderland (73%) zijn het meest tevreden met het aanbod van uitstapjes in hun provincie. In de provincies Flevoland (44%) en Zeeland (57%) is men minder positief over het aanbod in die provincies. Toch zijn het niet de Brabanders en Gelderlanders die het meest trots zijn op de uitjes in hun provincie maar de Limburgers. 66% van de Limburgers is trots op de uitjes in hun provincie, op de voet gevolgd door de Drentenaren (64%).

Andere wetenswaardigheden:

  • Rijksmuseum voor derde keer op rij meest favoriete museum. Op nummer 2 staat het Nederlands Openluchtmuseum.
  • 20% van de Nederlanders ziet het Rijksmuseum als het Rijksmonument dat symbool staat voor de Nederlandse cultuur.
  • Rembrandt van Rijn staat als schilder het meest symbool voor de Nederlandse cultuur.
  • André Hazes (sr.) staat als zanger het meest symbool voor de Nederlandse cultuur.
  • 39% van de Nederlanders geeft aan dat een museumbezoek hen inspireert om vaker naar musea te gaan.
  • 85% van de Nederlanders heeft het idee dat de kosten van een uitje zijn gestegen.

Beleven en vieren van cultuur

Bij de BankGiro Loterij staat het beleven en vieren van cultuur centraal. Deelnemers maken naast geldprijzen kans op bijzondere, exclusieve (culturele) prijzen. In 2016 is de BankGiro Loterij VIP-KAART geïntroduceerd, een middel om de deelnemers nog meer te betrekken bij het werk van de culturele organisaties en hen zelf te laten ervaren waar zij aan bijdragen. De VIP-KAART biedt BankGiro Loterij-deelnemers gratis toegang tot meer dan 50 musea die dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij een jaarlijkse bijdrage ontvangen. Daarnaast geeft de kaart korting op veel andere vormen van cultuur zoals theater, musical, dans, festivals, concerten, opera en andere dagjes en avondjes uit.