Winnaars en Ilse deLange in Het Rijksmuseum Winnaars en Ilse deLange in Het Rijksmuseum

Over de BankGiro Loterij

Cultuur verbindt, inspireert en verrijkt en vertelt het verhaal over waar wij (als Nederlanders) vandaan komen. Cultuur is echter ook kwetsbaar en verdient bescherming, zodat wij en toekomstige generaties ervan kunnen blijven genieten. 

De BankGiro Loterij kon dankzij haar deelnemers uit de inleg in 2017 ruim € 74,8 miljoen bijdragen aan cultuur in Nederland. Twee derde van dat bedrag gaat naar musea, molens en monumenten, zoals het Rijksmuseum, de Hermitage Amsterdam, Vereniging de Hollandsche Molen en het Fries Museum. Een derde gaat naar organisaties, zoals het Prins Bernhard Cultuurfonds en het BankGiro Loterij Fonds, die op hun beurt podiumkunsten, beeldende kunst, festivals, cultuurprojecten en concerten ondersteunen.

Missie

De BankGiro Loterij is de cultuurloterij van Nederland. We steunen culturele organisaties die werken aan cultuur en behoud van cultureel erfgoed en werven fondsen om hun activiteiten te ondersteunen. Daarnaast geven wij bekendheid aan hun werk.

Over de Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij, VriendenLoterij & Novamedia ›

Loterij zonder winstoogmerk

De BankGiro Loterij is door de Belastingdienst voorzien van de status: Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Een onderneming verkrijgt de ANBI status als zij aan strikte voorwaarden voldoet. Bijvoorbeeld het werken zonder winstoogmerk en de eis dat een instelling zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen belang.

Organogram

Lees meer over de directieleden van de BankGiro Loterij.

Historie BankGiro Loterij

De BankGiro Loterij is al vanaf 1961 actief. De opbrengst was destijds bestemd voor doelen op het gebied van volksgezondheid, welzijn en cultuur.

Tot en met 2001 bedroeg de inleg van de BankGiro Loterij ongeveer € 66 miljoen per jaar. De afdracht van circa € 40 miljoen werd volledig verdeeld onder de vijf vaste beneficiënten van de loterij die als participant binnen de Algemene Loterij Nederland (ALN) ook medevergunninghouder waren. In het najaar van 2002 sloot de BankGiro Loterij zich aan bij de Nationale Postcode Loterij en de toenmalige Sponsor Bingo Loterij (vanaf 2011 de VriendenLoterij). Vanaf dat moment zijn de drie goededoelenloterijen in Nederland met elkaar verbonden binnen de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V. Sinds 2002 heeft de BankGiro Loterij € 930 miljoen uitgekeerd aan haar beneficiënten.

Biografieën Managing Directors

  • Michiel Verboven

    Managing Director van de BankGiro Loterij

    Na de Haarlem Business School, begint Michiel Verboven (1976) in 2000 bij Endemol als account manager. Daar leert hij ook de Goede Doelen Loterijen kennen, waar hij in 2002 als Marketing Medewerker Sponsor Bingo Loterij (nu VriendenLoterij) aan de slag gaat. De functies Hoofd Marketing Sponsor Bingo Loterij in 2007 en drie jaar later Hoofd Marketing & Internet Nationale Postcode Loterij volgen. In 2013 verruilt hij deze functie voor die van Managing Director Goede Doelen Loterijen. Michiel Verboven is voorzitter van de Managing Directors en binnen de Goede Doelen Loterijen verantwoordelijk voor de afdelingen Dataservice, Bestanden & Intelligence, Legal, Marketing VriendenLoterij, Marketing Nationale Postcode Loterij, Concept Center en Online Marketing Innovatie. De Loterijen ‘future-proof’ maken en houden is een belangrijk speerpunt in zijn takenpakket en een intrinsieke motivatie.

    Copy of Biografie Michiel Verboven
  • Dorine Manson

    Managing Director van de BankGiro Loterij

    Dorine Manson (1966) komt uit Beetsterzwaag (Friesland). Na haar studie geschiedenis in Groningen werkte ze van 1993 tot 2002 bij PwC als consultant en manager subsidieadviseurs. Sinds 2002 was Manson bij de gemeente Amsterdam hoofd Economische Ontwikkeling en later directeur Economische Zaken. In september 2010 startte ze als directeur en later bestuursvoorzitter van VluchtelingenWerk Nederland, een organisatie met enkele honderden betaalde medewerkers en ruim 13.000 vrijwilligers. Dorine Manson is verantwoordelijk voor de afdelingen Politiek & Vergunningen, Goede Doelen, In- en Externe Communicatie, Risk Management, Informatiebeveiliging en Huisvesting.

    Biografie Dorine Manson
  • Daan Peters

    Managing Director van de BankGiro Loterij

    Daan Peters (1971) woont tijdens zijn studie Journalistiek in de van Eeghenstraat in Amsterdam, waar de Nationale Postcode Loterij gevestigd is. In oktober 1993 begint hij als buurjongen zijn carrière bij de Loterij als beller in het telefoonteam. Na een periode als projectmedewerker op de afdeling Communicatie & Media bij Stichting DOEN, het initiatieffonds van de loterij, gaat hij terug naar de loterij waar de afdeling Televisie dan wordt opgericht. Daar is hij onder meer verantwoordelijk voor de diverse wekelijkse tv-programma’s en speciale wervingsshows en prijsuitreikingen. Met zijn interesse in marketing en lotverkoop en een geslaagde campagne voor het tv-programma Postcode Loterij Miljoenenjacht wordt Daan in 2004 verantwoordelijk voor de afdeling Marketing van de BankGiro Loterij. Later komt de afdeling Marketing van de VriendenLoterij daar nog bij.

    In 2013 maakt Daan de overstap naar Marketing & Internet van de Nationale Postcode Loterij, waar hij zorgt voor een duurzame groei van het aantal deelnemers en loten.

    Vanaf 1 juni 2018, na bijna 25 dienstjaren, verruilt hij zijn functie voor die van Managing Director Goede Doelen Loterijen (Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij, VriendenLoterij). Hij is hierbij verantwoordelijk voor de afdelingen Ledenservice, Financiën, Televisie & Events, Marketing & Partnerships BankGiro Loterij, HR en OR. Daan is een creatieve verbinder met een hands-on mentaliteit en kent met zijn jarenlange ervaring de loterijen van binnen en buiten.

    .

    Biografie Daan Peters

Contact

BankGiro Loterij
Beethovenstraat 200
1077 JZ 
Amsterdam
Tel: 088 - 020 1030