Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is het instituut voor mediacultuur. In het museum van Beeld en Geluid worden ontwikkelingen rondom mens, media en maatschappij van heden, verleden en toekomst getoond vanuit mediahistorisch perspectief.
Dit doet Beeld en Geluid aan de hand van zijn dagelijks groeiende audiovisuele collectie, actuele expertise van de media en netwerk onder mediaprofessionals. Beeld en Geluid laat zien hoe media zich hebben ontwikkeld in de (recente) geschiedenis, volgt actuele ontwikkelingen en reageert op nieuwe mediafenomenen. Het instituut benadrukt hiermee het belang en de betekenis van pluriforme en onafhankelijke media.
Beeld en Geluid maakt de unieke collectie en de kennis daarover breed toegankelijk voor uiteenlopende doelgroepen, waaronder mediaprofessionals, de creatieve sector, het onderwijs en het algemeen publiek.
Beeld en Geluid trekt jaarlijks zo’n 200.00 bezoekers. Mede dankzij de bijdragen van de BankGiro Loterij en haar deelnemers kunnen er voor deze bezoekers unieke tentoonstellingen en uiteenlopende mediaculturele activiteiten worden neergezet.
Oprichting en geschiedenis
Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid bestaat sinds 1997. Sindsdien is het een wereldwijd toonaangevend kennisinstituut op het gebied van mediacultuur en Audio-Visuele-archivering. In 2006 opende Beeld en Geluid zijn iconische gebouw op het Mediapark in Hilversum. In 2017 fuseerde het Persmuseum met Beeld en Geluid. Daarmee vormt zich één organisatie, die de geschiedenis en actualiteit van media, pers en journalistiek belicht en zorg draagt voor het beheer en de verdere ontwikkeling van de pers- en mediacollecties in Nederland.
- Gesteund sinds
- 2006
- Algemeen
- € 300.000,-
- Door deelnemers gekozen
- € 176.179,-
- Ontvangen 2019
-
€ 476.179,-